Verzuim wordt altijd gerelateerd aan daadwerkelijke ziekteverzuim in een organisatie. Door de economische tegenslag daalt het verzuim. Werknemers zijn namelijk bang zich ziek te melden, omdat hun baan mogelijk onzeker is. De stress op de werkvloer neemt daardoor toe en de zorgen over de toekomst spelen een grote rol in de productieve én duurzame inzetbaarheid van werknemers. Het verzuim mag dan wel in cijfers afnemen maar het personeel werkt door stress over behoud van hun baan niet naar vermogen. Dit heet 'stil verzuim'.

Stil verzuim
Behoorlijk wat medewerkers maken zich grote zorgen. Zorgen die ten koste gaan van de productiviteit op het werk. En meldt zich echt niet ziek. "Ja hallo, ik kijk wel uit". Dit verzuim in de productiviteit houdt zich stil, meldt zich niet en komt dus ook niet naar voren in de cijfers. Werkgevers weten niet welke medewerkers kampen met stil verzuim en weten niet aan wie extra aandacht besteed moet worden.

Snelle groei en hoge kosten
Dit stille verzuim is niet direct zichtbaar en niet vast te leggen in formele cijfers. Een recente studie van de Arbo Unie geeft aan dat het om 10 tot 20 procent van de werknemers te maken heeft met stil verzuim. Uit studies van wetenschappers aan de Concordia University in Montreal blijkt bijvoorbeeld dat presenteisme (aanwezig zijn, maar niet volledig productief zijn) vaak samenhangt met baanonzekerheid. De omvang van dit soort verzuim wordt geschat op een factor 2 tot 3 van het regulier verzuim. En daarmee dus ook de kosten.

Wat te doen tegen dit verschijnsel?
Dit probleem dient pro-actief te worden opgepakt. De essentie is om deze gevallen direct bespreekbaar te maken om hiermee de vitaliteit en dynamiek van de medewerker actief te houden. Wees dit sluimerend probleem voor en maak het bespreekbaar. Zeker als u (ook in de wandelgangen) hoort over een mogelijk probleem. Neem het initiatief, betrek uw medewerkers met gesprekken, stel hen gerust en ondersteun hen in het bereiken van hun resultaten.Deze aanpak staat dus volledig in het teken van het winnen van het “vertrouwen” van uw medewerkers. Stip nogmaals aan wat zij betekenen voor het bedrijf en attendeer hen op de meerwaarde voor de organisatie. Wees hierin transparant en communiceer dit op persoonlijk niveau in het dossier van uw werknemer, maar ook in interne communicatiemedia zoals uw intranet.
Zorg dat voldoende informatie en ondersteuning ter beschikking kan worden gesteld. Denk hierbij aan casemanagement begeleiding, controle en procesomschrijvingen voor een snelle vitale terugkeer van uw werknemer.
Een dergelijke communicatie en begeleiding werpt zijn vruchten af voor het onderlinge vertrouwen. Verzuimbestrijding is tenslotte een kwestie van vertrouwen, ondersteuning en motivatie.

Mondkapjes