Een onderzoek onder HR-professionals naar de wijze waarop werkgevers langdurig verzuim tegengaan levert opmerkelijke uitkomsten. Minder dan een derde van de organisaties voert proactief beleid om te hoge werkdruk te voorkomen. En slechts één op de vijf leidinggevenden is in staat om dreigend langdurig verzuim tijdig te herkennen. Kortom: Werk aan de winkel!

Aandacht voor verzuim is meer dan ooit noodzakelijk: Veel werkgevers hebben te maken met uitval van oudere werknemers die langer door moeten werken. En ook het aantal – vaak jongere - werknemers dat uitvalt met stressgerelateerde klachten is met name de afgelopen jaren enorm gegroeid.Vanwege de urgentie van het onderwerp en de grote belangstelling voor – met name – de preventieve kant, namen Robidus en HR Praktijk het initiatief om een onderzoek te doen onder HR-professionals. Deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd op welke manieren hun organisatie aandacht besteedt aan het voorkomen van verzuim. Een ruime meerderheid van de ondervraagden gaf aan dat medewerkers terecht kunnen op het spreekuur van de bedrijfsarts, dat de organisatie beschikt over een actuele Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en dat de organisatie investeert in de opleiding en bijscholing van medewerkers.Gevraagd naar meer proactieve interventies, antwoordde een minderheid dat men hier serieus op inzet: Slechts vier van de tien HR-professionals geven aan dat in hun organisatie de leidinggevenden actief aandacht besteden aan de mentale, sociale en fysieke gezondheid van de werknemers. En minder dan eenderde van de ondervraagden liet weten dat hun organisatie proactief beleid voert om de werkdruk te voorkomen.

Plannenmakerij

Robert Wondaal is commercieel directeur bij Robidus en ondersteunt veel bedrijven bij het terugdringen van verzuim. Hij zegt: “Ik vond het onderzoeksresultaat dat zeven van de tien organisaties geen proactief verzuimbeleid voert wel opvallend. Ik merk dat bedrijven zich in toenemende mate bewust zijn van het belang van zo’n beleid. Ze zeggen ook dat ze ermee aan de slag willen, maar dat blijft nog te vaak hangen in plannenmakerij. Langdurig complex verzuim stijgt en het onderzoek laat zien dat de aanpak in de breedte nog te wensen overlaat.”Het onderzoek ging ook uitgebreid in op de rol van de leidinggevende. De overgrote meerderheid van de HR-professionals vindt dat de leidinggevende de centrale persoon is als het gaat om verzuimpreventie. Op de vraag ‘Vindt u dat leidinggevenden het beste sturing kunnen geven aan het verhogen van de inzetbaarheid (en daarmee voorkomen van verzuim) van hun medewerkers?’ antwoordde 89 procent bevestigend. Het belang dat de HR-professional toekent aan de rol van de leidinggevende lijkt in schril contrast te staan met de wijze waarop de manager deze rol in de praktijk vervult. Op de vraag in welke mate leidinggevenden bij een verzuimmelding in staat zijn om te herkennen of er sprake is van dreigend langdurig verzuim, antwoordde slechts een op de vijf HR-professionals dat de leidinggevende hiertoe in hoge mate in staat is.Tegelijkertijd blijkt dat lang niet alle organisaties de leidinggevende actief in deze taak ondersteunen. Precies de helft van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat leidinggevenden vanuit HR actief ondersteund worden. Een derde van de HR-professionals laat weten dat er in hun organisatie op dit gebied (nog) geen enkele vorm van ondersteuning van de managers is.

Bron: HR Praktijk


Mondkapjes